c.b

Πέμπτη 6 Αυγούστου 2009

ΥΛΗ Γ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ(Μαθ.τετρ.εργ.β'τεύχος)

Αφιερωμένο στον εξαιρετικό δάσκαλο κ. Γιώργο Νικολαΐδη που δίδασκε στο 2ο Δημοτικό σχ. Διδ/χου τη κόρη μου Σοφία.(σχ. έτος 2006-2007)

14.Αριθμοί μέχρι το 3000

ασκ.2
γράφω τον αριθμό :
1235 , 1610
1701 , 2004
γράφω με λέξεις τους αριθμούς :
χίλια εξακόσια ενενήντα οκτώ , δυο χιλιάδες τετρακόσια
χίλια τριακόσια σαράντα , δυο χιλιάδες είκοσι

ασκ.3
1875 , 1876 , 1877 .................. 1200 , 1201 , 1202
2570 , 2571 , 2572 .................998 , 999 , 1000
1009 , 1010 , 1011.................. 2499 , 2500 , 2501

ασκ.5
Η αξία των ψηφίων που βρίσκονται στους κύκλους είναι :
χίλια(1000) , διακόσια(200)
τρία(3) , ενενήντα(90)

ασκ.6
Στην πρώτη περίπτωση : μεγαλύτερος αριθμός το 943 και μικρότερος το 349.
Στη δεύτερη περίπτωση :μεγαλύτερος αριθμός το 875 και μικρότερος το 578 .

15.Προσθέσεις και αφαιρέσεις τριψήφιων αριθμών

ασκ.2
188 , 200 , 540
391 , 621 , 532

ασκ.3
144+23=144+20+3=164+3=167
253+17=253+10+7=263+7=270
143+39=143+30+9=173+9=182
123+34=123+30+4=153+4=157

136-20=116
347-35=347-30-5=317-5=312
386-180=386-100-80=286-80=206
218-117=218-100-10-7=118-10-7=108-7=101

ασκ.4
315 ,357 - 638 , 683
336 , 489 - 158 , 884

ασκ.5
Όλα μαζί τα βιβλία της βιβλιοθήκης είναι :
234+358+76+18=686
Όλα μαζί τα βιβλία εκτός από τα λογοτεχνικά είναι :
358+76+18=452
358-234=124περισσότερα είναι τα βιβλία με εγκυκλοπαιδικές γνώσεις από τα λογοτεχνικά.

16.Χαράξεις με διαβήτη και χάρακα . Ορθές γωνίες .

ασκ.1
Αν ακολουθήσουμε της οδηγίες της άσκησης θα σχηματίσουμε μια βαρκούλα .

ασκ.2
Η μωβ γωνία είναι ορθή , η κίτρινη γωνία είναι ορθή , η κόκκινη γωνία δεν είναι ορθή , η πράσινη γωνία είναι ορθή , στις πορτοκαλή ευθείες μόνο δύο είναι κάθετες , στις καφέ ευθείες δεν υπάρχουν κάθετες , οι μπλέ ευθείες είναι κάθετες , στις μαύρες ευθείες μόνο οι δύο είναι κάθετες .(Χρησιμοποιούμε το γνώμονα για να είμαστε σίγουροι . Όταν η ορθή γωνία του γνώμονα εφάπτεται ακριβώς στη γωνία μας τότε η γωνία μας είναι ορθή)

ασκ.3
Υπάρχουν τέτοια σχήματα στις σελίδες 102 και 93 του βιβλίου της ιστορίας .

ασκ.4
Σχεδιάζουμε δυο κύκλους με κέντρο τα σημάδια που υπάρχουν στο βιβλίο μας .

17.Πολλαπλασιασμοί

ασκ.2
Πυθαγόρειος πίνακας :
χ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
3 3 6 9 12 15 18 21 24 27 30
4 4 8 12 16 20 24 28 32 36 40
5 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50
6 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
7 7 14 21 28 35 42 49 56 63 70
8 8 16 24 32 40 48 56 64 72 80
9 9 18 27 36 45 54 63 72 81 90
10 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

ασκ.3
17χ4=(10χ4)+(7χ4)=40+28=68 , 30χ4=120
14χ5=(10χ5)+(4χ5)=50+20=70 , 100χ8=800
18χ6=(10χ6)+(8χ6)=60+48=108 , 200χ6=1200
23χ5=(20χ5)+(3χ5)=10+15=115 , 300χ5=1500

ασκ.5
Πράγματα...........ποσότητα...τιμή μονάδας...Σύνολο
Γλυκά...................24................2Ε......................48Ε
Αναψυκτικά........14................3Ε......................42Ε
Διακοσμητικά αντ.16.............4Ε......................64Ε
Δώρα για τα παιδιά..18.........3Ε......................54Ε
ΣΥΝΟΛΟ:208Ε

ασκ.6
Ο μάστορας θα χρειαστεί 5χ8=90 πλακάκια .

18.Διαιρέσεις

ασκ.2
24:3=8 , 77:7=11
50:5=10 , 48:6=8
32:8=4 , 49:7=7
45:5=9 , 72:8=9
36:6=6 , 63:9=7

19.Προβλήματα

ασκ.2
184+157=341 , 243+184+157=584 , 243+184=427
Οι οξιές και βελανιδιές ήταν : 427
Δέντρα που φύτεψε συνολικά ο δήμος : 584
Τα έλατα και οι βελανιδιές ήταν : 341

ασκ.3
6 παιδιά θέλουν να μοιραστούν εξίσου 52 μπίλιες . Πόσες θα πάρει ο καθένας ; Θα περισσέψουν μπίλιες ;
Λύση : 52:6=8 μπίλιες θα πάρει ο καθένας. Όμως 6χ8=48 άρα: 52-48=4 μπίλιες περισσεύουν. Έτσι : ο καθένας θα πάρει από 8 μπίλιες και θα περισσέψουν 4 μπίλιες.

ασκ.4
Ομάδες 4 μαθητών : Στο κουτάκι ζωγραφίζουμε 6 ομάδες των 4 παιδιών . Γράφουμε : 24:4=6
Ομάδες 8 μαθητών : Στο κουτάκι ζωγραφίζουμε 3 ομάδες των 8 παιδιών . Γράφουμε : 24:8=3
Σειρές των 6 μαθητών : Στο κουτάκι ζωγραφίζουμε 4 ομάδες των 6 παιδιών . Γράφουμε : 24:6=4
Σειρές των 12 μαθητών : Στο κουτάκι ζωγραφίζουμε 2 ομάδες των 12 παιδιών . Γράφουμε : 24:12=2

20.Επαναληπτικό μάθημα

ασκ.2
276-53=223 , 53-223=276
587-264=323 , 264-323=587
796-64=732 , 64+732=796
875-458=417 , 458+417=875

ασκ.3
Ορθές γωνίες υπάρχουν στα σχήματα : Α , Ε , Β , Ζ
Παίρνουμε το γνώμονα και με την ορθή του γωνία μπορούμε εύκολα να βρούμε της ορθές γωνίες των παραπάνω σχημάτων .

ασκ.5
60 , 100 , 66 , 48 , 800 , 800
6 , 4 , 10 , 7 , 9 , 11

22.Εισαγωγή στα κλάσματα

ασκ.1
Παρέα της Άννας : κάθε παιδί θα πάρει 1/6 της σοκολάτας .
Παρέα του Έρνεστ : κάθε παιδί θα πάρει 1/8 της σοκολάτας .
Σε ποια παρέα έφαγαν περισσότερη σοκολάτα; Στην παρέα της Άννας .
Γιατί; γιατί το 1/6 είναι πιο μεγάλο από το 1/8

ασκ.2
1/5 ενώνω με τη 4η πρόταση
1/6 ενώνω με τη 3η πρόταση
1/3 ενώνω με τη 1η πρόταση
1/4 ενώνω με τη 2η πρόταση

ασκ.3
2 άτομα : χωρίζουμε την τούρτα σε 2 ίσα μέρη
4 άτομα : χωρίζουμε την τούρτα σε 4 μέρη τραβώντας έναν σταυρό
8 άτομα : χωρίζουμε την τούρτα σε 8 ίσα μέρη
καραμέλες : 2 άτομα -> ο καθένας από 3 , 3 άτομα -> ο καθένας από 2 , 4 άτομα -> ο καθένας από 2

ασκ.4
Απ : το κάθε παιδί θα πάρει από 4 τετράγωνα πίτας . (Βάφουμε με 4 διαφορετικά χρώματα από 4 τετράγωνα)

23.Οι κλασματικές μονάδες

ασκ.1
1/2 : Βάζουμε χ στο τρίτο κουτάκι
1/4 : Βάζουμε χ στο δεύτερο κουτάκι

ασκ.2
Γράφουμε : ένα έκτο , ένα όγδοο
Χρωματίζουμε : χωρίζουμε τον κύκλο σε 8 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το ένα , χωρίζουμε το ορθογώνιο σε 9 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το ένα .(οι κουκίδες μας βοηθάνε)

ασκ.3
1/2 , 1/4 , 1/10 , 1/3
1/8 , 1/3 , 1/7 , 1/5

ασκ.4
1/2 : χρωματίζουμε το μισό σχήμα
1/3 : χωρίζουμε το σχήμα σε 3 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το 1
1/5 : χωρίζουμε το σχήμα σε 5 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το 1
1/4 : χωρίζουμε το σχήμα σε 4 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το 1

24.Οι κλασματικές μονάδες και οι απλοί κλασματικοί αριθμοί

ασκ.1
τα γαλάζια πλακάκια είναι το 4/12 ή 1/3 του όλου
χρωματίζουμε : 1/3 : χωρίζουμε το σχήμα σε 3 ίσα μέρη και χρωματίζουμε το 1(3 τετραγωνάκια) , 2/3 : χωρίζουμε το σχ. σε 3 ίσα μέρη και χρωματίζουμε τα 2(6 τετραγωνάκια) , 3/4 : χωρίζουμε το σχ.σε 4 ίσα μέρη και χρωματίζουμε τα 3(9 τετραγωνάκια)

ασκ.2
χρωματίζω : 1 μπάλα πράσινη (1/8), 2 μπάλες κόκκινες (2/8) , 3 μπάλες μπλε (3/8) και 2 μπάλες κίτρινες . Οι κίτρινες μπάλες είναι τα 2/8

ασκ.3
Ιανουάριος : 1/12 , Ιούνιος και Ιούλιος 2/12 , Δεκέμβριος 1/3 , άνοιξη 1/4

ασκ.4
1/4 , 1/8 , 1/3

25.Ισοδύναμα κλάσματα

ασκ.1
στο πρώτο σχήμα χρωματίζουμε 1 τετράγωνο , στο δεύτερο σχήμα χρωματίζουμε 2 τετράγωνα . Όμως και τα δύο μέρη που χρωματίσαμε είναι ίσα .
1/5 = 2/10 (τα 2/10 προκύπτουν αν πολλαπλασιάσουμε τον αριθμητή και παρονομαστή του 1/5 με το 2 .)
1/3 : χρωματίζουμε 1 ορθογώνιο
2/6 : χρωματίζουμε 2 ορθογώνια
4/12 : χρωματίζουμε 4 ορθογώνια
Παρατηρούμε ότι : 1/3 = 2/6 = 4/12

ασκ.2
110 : χρωματίζουμε 1 τετράγωνο , 111 : χρωματίζουμε 1 τετράγωνο , 112 : χρωματίζουμε 2 τετράγωνα , 113 : χρωματίζουμε 1 τετρ. , 114 : χρωματίζουμε 2 τετρ. , 115 : χρωματίζουμε 4 τετρ. , 116 : χρωματίζουμε 2 τετρ. , 117 : χρωματίζουμε 4 τετρ.
1)112 , 115 - 2)111 , 114 , 117 - 3)113 , 116 - 4)α)1/2 = 2/4 = 4/8 , β)1/3 = 2/6 = 4/12 , γ)1/5 = 2/10 = 4/20

26.Επαναληπτικό μάθημα

ασκ.1
1/2 = 2/4 , 1/4 = 2/8 , 2/4 = 4/8 , 1/3 = 2/6 , 2/3 = 4/6 , 3/3 = 6/6

ασκ.2
2/4 : σχεδιάζουμε έναν κύκλο , τον χωρίζουμε σε 4 ίσα μέρη και χρωματίζουμε τα 2.
4/4 : σχεδιάζουμε έναν κύκλο , τον χωρίζουμε σε 4 ίσα μέρη και χρωματίζουμε τα 4.

ασκ.3
Συμπληρώνουμε :Α στήλη: τρία τέταρτα , 6/8 , τρία ένατα , 4/10
Β στήλη : 2/6 , ένα δέκατο , πέντε πέμπτα , 3/20 , εφτά εικοστά

ασκ.4
1/4 < 1/3

Δεν υπάρχουν σχόλια: