c.b

Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010

Ύλη Γ΄Δημοτικού(Μελέτη Περιβάλλοντος)

Αφιερωμένο στον εξαιρετικό εκπαιδευτικό κ.Γιώργο Νικολαΐδη στο 3ο Δημ.σχ.Διδ/χου, που δίδασκε την κόρη μου Σοφία σχ.έτος 2006 - 2007

Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές και βασίζονται στην κρίση της Σοφίας και του δασκάλου της.

Ενότητα 1
Κεφάλαιο 1

σελ.9
Κατοικούμε στο Δήμο Διδυμοτείχου

Κεφάλαιο 3
σελ.20 ασκ.4
Το πρόβλημα: Οι χαλασμένες παιδικές χαρές και η καθαριότητά τους.

Κεφάλαιο 5
σελ.27 ασκ.1
Να κάνουμε ησυχία όταν κοιμούνται οι άλλοι.(ποιούς κανόνες;)

ΕΝΟΤΗΤΑ 2
σελ.28
Ο τόπος που ζούμε είναι πεδινός.
...που κατασκευάζει: λιμάνια, δρόμους, αεροδρόμια, γήπεδα, οικοδομές, τούνελ, γέφυρες
...που δείχνει: πεδιάδα

Κεφάλαιο 1
σελ.30 ασκ.2
τι κάνουμε εκεί; Απ: κολυμπώ, παίζω, τρέχω
τι υπάρχει εκεί; Απ: παιδική χαρά, πισίνες, ποτάμι, λούνα πάρκ

Κεφάλαιο 2
σελ.31 ασκ.1
1)ορεινός, 2)παραλίμνιος, 3)νησιώτικος, 4)παραθαλάσσιος, 5)πεδινός

σελ.32 ασκ.4
Πόλη Χ, όνομα: Διδυμότειχο, κοντά σε ποτάμι Χ, Ζώα: σκυλιά,γάτες, ποντίκια, αρουραίους, λαγούς, χελώνες, ψάρια του γλυκού νερού, σκιουράκια, φυτά: λουλούδια, πεύκα, οπωροφόρα δέντρα, σπίτια: μονοκατοικίες και λίγες πολυκατοικίες, ασχολίες κατοίκων: υπάλληλοι, αγρότες, κτηνοτρόφοι, στρατιωτικοί.

Κεφάλαιο 3
σελ.33 ασκ.1
φύση: ποτάμια, καταράκτες, λίμνες, βουνά  ,  άνθρωπος: δρόμοι, σπίτια, γέφυρες

σελ.35
α)ερημιά, παραλία, β)Για να έρχονται οι τουρίστες, γ)Όταν είναι καλοκαίρι, δ)Ναι, γιατί κλείνει την παραλία, ε)Ναι, έγινε ο κόμβος της Εγνατίας

...οι θάλασσες, τα βουνά, τα ποτάμια... ανοίγουμε δρόμους για να... Φτιάχνουμε λιμάνια για να ...Ανοίγουμε σήραγγες στα βουνά...

Κεφάλαιο 4
σελ.38
...δε σπαταλάμε το νερό, δεν ανάβουμε φωτιές , δεν πετάμε σκουπίδια ,δε δημιουργούμε ηχορύπανση

Κεφάλαιο 5
σελ.42 ασκ.9
υπόμνημα: σπηλιά, κάστρο, κατοικία, λίμνη

ΕΝΟΤΗΤΑ 3
Κεφάλαιο 1
σελ.50 ασκ.2
Άλλοτε: με τα πόδια, με τα γαϊδούρια, με τα κάρα / Σήμερα: με αυτοκίνητα, με τρένα, με αεροπλάνο

σελ.50 ασκ.3
κοντινές αποστάσεις: με ποδήλατο, με ταξί, με μηχανάκι, με τα πόδια / μακρινές αποστάσεις: με αυτοκίνητο, με αεροπλάνο, με τρένο, με πλοίο

σελ.56 ασκ.1
στη στεριά όπως: αυτοκίνητα, τρόλεϋ, λεωφορεία κτλ. /  στη θάλασσα όπως: πλοία, φέρυ μποτ, δελφίνι κτλ. / στον αέρα όπως: αεροπλάνα, ελικόπτερα κτλ. / ...προβλήματα ατυχήματα, καυσαέρια, ηχορύπανση κτλ.... μπορούν να λυθούν αν τηρούν όλοι τον κ.ο.κ....

ΕΝΟΤΗΤΑ 4
Κεφάλαιο 1
σελ.57
...η ελιά , το αμπέλι, το πεύκο, το έλατο, η μηλιά, η τριανταφυλλιά, η βελανιδιά...
τα φυτά έχουν: ρίζα , κορμό , φύλλα  /  ζώα θάλασσας: δελφίνι, ζώα δάσους: σκίουρος, ζώα του γλυκού νερού: γουλιανός, κατοικίδια: γάτα

Κεφ.3
σελ.64 ασκ.1
Α-Γ , Α-Ε , Β-Ζ , Β-Δ

σελ.65 ασκ.2
φύλλα , βλαστός , ρίζα

σελ.66 ασκ.4
Φυτό: Δάφνη
φύλλο: σκούρο πράσινο / λαχανί / ρόμβος / 7 εκ. / 2 εκ.
βλαστός: καφέ / λείος / λυγίζει / 0,5εκ.

Κεφ.4
σελ.68 ασκ.3
τρώμε: το βλαστό: κρεμμύδι, σκόρδο / τα φύλλα: μαϊντανός ,μαρούλι, βλίτα / καρπό:μηλιά, πορτοκαλιά, κερασιά / τη ρίζα: καρότο, πατάτα, πατζάρι

Κεφ.6
σελ.72 ασκ.3
πρόβατο: μαλλί, γάλα, κρέας / αγελάδα: γάλα, δέρμα, κρέας / κατσίκα: γάλα, κρέας

σελ.73
...δηλαδή να τα ταϊζουμε, να το ποτίζουμε, να τα έχουμε καθαρά, να τα βγάζουμε βόλτα, να τα εμβολιάζουμε κτλ.

Κεφ.8
σελ.78 ασκ.3
Αχινός:
Προστατεύεται από το κέλυφος που διαθέτει και τα αγκάθια του. Τρώει φύκια και μικρά ζώα, ζωντανά ή νεκρά. Με τα δόντια του σκάβει τρύπες στους βράχους, όπου και μένει. Διαθέτει βαδιστικούς ποδίσκους και ποδολαβίδες. Οι βαδιστικοί ποδίσκοι χρησιμεύουν στην κίνησή του, να κολλάει πάνω σε πέτρες και βράχια, αλλά και στην αναπνοή. Της ποδολαβίδες τις χρησιμοποιεί για να αμύνεται και για να καθαρίζει το κέλυφός του.


Κεφ.9
σ.80 ασκ.4α
Ζώα μέσα στο νερό: Γουλιανός, Κυπρίνος(Σαζάνια)
Ζώα γύρο από το νερό: νερόφιδο, κύκνος, νεροχελώνα, κάβουρας, βίδρα, νεροπόντικας, κάστορας
Ζώα που πετούν κοντά στο νερό: αγριόπαπια
Ζώα που ζουν μέσα και έξω από το νερό: βάτραχος

σ.80 ασκ. 4β
ΚΑΣΤΟΡΑΣ
Είναι υδρόβιο θηλαστικό. Το σώμα του έχει μήκος περίπου 1,30μ. και έχει βάρος 30 κιλά. Το τρίχωμά του είναι γυαλιστερό κι έχει χρώμα καφέ, κοκκινωπό ή καφέ κιτρινωπό. Η ουρά του είναι πλατιά με λέπια. Τα δάχτυλα των πίσω ποδιών συνδέονται με μεμβράνη. Τα αυτιά και τα ρουθούνια του κλείνουν όταν βυθίζεται στο νερό. Τρέφεται με κλαδιά, φλούδες κορμών και ρίζες υδρόβιων φυτών. Τρώει κάστανα, βελανίδια, φρούτα και χόρτα. Ο άνθρωπος το κυνηγά για το δέρμα του και το καστόριο, μια ουσία που χρησιμοποιείται στη φαρμακευτική και στην αρωματοποιία. Οι κάστορες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του φυσικού περιβάλλοντος, γιατί με τα φράγματα που φτιάχνουν δημιουργούν ρεύματα νερού και αποφεύγονται οι πλημμύρες των γύρω περιοχών, αλλά και οι ξηρασίες.

σελ.80 ασκ.4
κάβουρας / μικρός / είναι κόκκινος με δυο δαγκάνες / ποτάμια, λίμνες / μικρά ψάρια

Κεφ.10
σελ.82
Εργασία δασκάλου: γράφω 10 σειρές για ένα θηλαστικό και 10 για ένα πτηνό
Απ.: Σκαντζόχοιρος 
 Είναι θηλαστικό ζώο. Το σώμα του είναι κοντό και παχύ και έχει μήκος 25 - 30 εκ. Έχει μυτερό ρύγχος , μικρά μάτια και πλατιά αυτιά. Ο λαιμός , το πρόσωπο και η κοιλιά καλύπτονται από μαλακές, λεπτές τρίχες, ενώ το υπόλοιπο σώμα του καλύπτεται από πολλά σκληρά αγκάθια που έχουν μήκος 2εκ. περίπου. Με τα αγκάθια του προστατεύεται από τους εχθρούς του. Όταν κινδυνεύει μαζεύει το σώμα του και γίνεται σαν αγκαθωτή σφαίρα. Τρώει έντομα, σκουλίκια, φίδια, φρούτα, βατράχια και ποντίκια. Γεννά 3 - 6 μικρά. Το χειμώνα πέφτει σε χειμερία νάρκη.

Κουκουβάγια
  Έχει μήκος περίπου 20-22εκ. Έχει πλούσιο φτέρωμα σε καφέ αποχρώσεις , με άσπρες κηλίδες. Το κεφάλι της είναι μεγάλο , το ίδιο και τα μάτια της. Έχει δυνατό ράμφος, τα αυτιά της είναι μεγάλα και τα πόδια της έχουν μεγάλα, γαμψά και μυτερά νύχια. Βλέπει το ίδιο καλά και τη νύχτα και τη μέρα. Τρέφεται με μικρά θηλαστικά, πουλιά, έντομα, βατράχια, φίδια, σαύρες, νυχτερίδες. Γεννά 4 - 7 αυγά.

σελ.83 ασκ.5
αρσενικός πελαργός - θηλυκός πελαργός
Απ.: Την άνοιξη, μετά τη μετανάστευσή τους , ο αρσενικός πελαργός ζευγαρώνει με τον θηλυκό. Η γονομοποίηση γίνεται μάσα στο σώμα του θηλυκού πελαργού. Ο θηλυκός πελαργός γεννά 3 - 5 αβγά τα οποία επωάζει(κλωσσάει) για ένα μήνα περίπου. Μετά την επώαση σπάνε τα αβγά και βγαίνουν οι μικροί νεοσσοί που δεν έχουν κανονικό φτέρωμα αλλά πούπουλα. Σε 8 μέρες τα πούπουλα πέφτουν και φυτρώνουν καινούρια φτερά. Στο μεταξύ οι γονείς φροντίζουν τα μικρά τους με μεγάλη στοργή. Τα ταΐζουν με πολτό που τον φτιάχνουν στον πρόλοβο και αργότερα με ζωικούς οργανισμούς. Πριν περάσουν 8 βδομάδες οι μικροί πελαργοί πετούν.

σελ.83 ασκ.6
α) αγελάδα, κατσίκα, σκαντζόχοιρος, πρόβατο, κουνέλι, γάτα
β) κουκουβάγια, περιστέρι, χελώνα, κότα, χελιδόνι, αηδόνι

ΕΝΟΤΗΤΑ 5
Κεφ.1
σελ.87 ασκ.3
α) μεγαλώνει / το χορτάρι / ενέργεια / πίνουν

σελ.90
τροφική πυραμίδα: φυτά / φυτοφάγα ζώα / σαρκοφάγα ζώα / άνθρωπος
φύκια / μικρά ψάρια / μεγάλα ψάρια / άνθρωπος
χόρτα / κουνούπια / βάτραχοι / πουλιά / άνθρωπος

ΕΝΟΤΗΤΑ 6
Κεφ.1
σελ.91
αθλητισμός / ειρήνη
μόρφωση / πολιτισμό / κυκλοφορία / ασφάλεια / υγεία

σελ.92 ασκ.1
αθλητισμός , ψυχαγωγία, διατροφή

σελ.92 ασκ.2
για να ζούμε: υγεία , διατροφή , κατοικία , ένδυση
για να ζούμε καλά: αθλητισμός , μόρφωση, διασκέδαση , αγάπη, ψυχαγωγία

Κεφ.2 
σελ.93 ασκ.1
φιλία , υγεία, αγάπη

σελ.94 ασκ.3
ερωτήσεις: Γιατί άραγε βάζετε τα παιδιά να δουλεύουν; Τί μέτρα προστασίας σκέφτεστε να πάρετε για τα παιδιά; Γιατί τα παιδιά αναγκάζονται να δουλεύουν; Σε τι εργασίες δουλεύουν; Πόσα παιδιά εργάζονται παράνομα σε όλο τον κόσμο, αντί να πηγαίνουν σχολείο;
προτάσεις: Να μη δουλεύουν τα παιδιά , αλλά να τα γράψετε στο σχολείο. Αυτά τα παιδιά που δεν έχουν να φάνε και είναι αναγκασμένα να δουλεύουν να τα δώσετε σε μια οικογένεια που θα τα αγαπάει.

σ.95 ασκ.4
Πολλές είναι οι μη κυβερνητικές οργανώσεις που προστατεύουν τα δικαιώματα των παιδιών. Η UNICEF, η ACTION AID, ο Συνήγορος του παιδιού, το χαμόγελο του παιδιού είναι μερικές από αυτές. Μετά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο η παιδική εργασία απασχόλησε τη διεθνή κοινότητα. Έτσι, το 1919, έγινε η πρώτη διεθνής σύμβαση για την παιδική εργασία. Από το 14ο έτος μπορούσαν να εργάζονται τα παιδιά στις βιομηχανίες. Αργότερα, με τη σύμβαση του 1973, απαγορευόταν η εργασία στα παιδιά κάτω των 15 χρόνων.
Παρόλα αυτά η παιδική εργασία είναι διαδεδομένη σήμερα στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική. Στο Πακιστάν χιλιάδες παιδιά εργάζονται σε καμίνια που παράγουν τούβλα, σε υποδηματοποιεία, σε βιοτεχνίες που φτιάχνουν χαλιά κτλ. Στην Ινδία, την Κίνα, το Μπαγκλαντές και σε πολλές ακόμη χώρες, τα παιδιά δουλεύουν όλη μέρα σε βιομηχανίες και βιοτεχνίες με ελάχιστα χρήματα. Πολλά παιδιά πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης σωματεμπόρων ή δουλεμπόρων. Όμως και στις λεγόμενες ανεπτυγμένες χώρες συναντούμε το φαινόμενο παιδιών που εργάζονται κάτω από σκληρές και ανθυγιεινές συνθήκες. Βέβαια, τη χειρότερη μορφή εκμετάλλευσης παιδιών τη συναντούμε σε χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση. Οι ενήλικες τα αναγκάζουν να πολεμούν με αληθινά όπλα και πολλά είναι αυτά που σκοτώνονται ή τραυματίζονται σοβαρά.
Για να μην ξανασυναντήσουμε τέτοια φαινόμενα θα πρέπει οι ενήλικες να φροντίζουν τα παιδιά, γιατί αυτά είναι περισσότερο ευάλωτα. Κατ’ αρχήν θα πρέπει να ζουν σε ειρηνικό περιβάλλον και να μορφώνονται. Οι κυβερνήσεις να διαθέσουν περισσότερα χρήματα για να φτιαχτούν ιδρύματα για παιδιά, αντί να τα ξοδεύουν για πολεμικούς εξοπλισμούς. Οι εργοδότες δεν πρέπει να δέχονται παιδιά για απασχόληση. Και τέλος τα μέσα μαζικής ενημέρωσης πρέπει να αντιμετωπίζουν με περισσότερη διακριτικότητα θέματα που απασχολούν παιδιά.


Κεφ.3
σ.96 ασκ.1
Τι πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε για τα δικαιώματα των ανδρών και των γυναικών; Ήταν πάντοτε τα ίδια;

   Παλιότερα οι γυναίκες δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα με τους άνδρες, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Όμως σιγά σιγά, στην Αμερική, την Ευρώπη, ακόμη και την Ασία, οι γυναίκες με πολλούς αγώνες άρχισαν να κατακτούν δικαιώματα. Δικαιώματα που οι άνδρες δε θα τους παραχωρούσαν ποτέ, αν οι ίδιες δεν πάλευαν για να τα επιβάλλουν.
   Η Ελλάδα δεν έμεινε ανεπηρέαστη από όλη αυτή την κίνηση. Παλιότερα στη χώρα μας οι γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα ψήφου, μόρφωσης και ίσης αντιμετώπισης στην εργασία τους. Ήταν υποχρεωμένες να υπηρετούν τους γονείς τους και αργότερα, το σύζυγό τους. Να μεγαλώνουν τα παιδιά τους και να αναλαμβάνουν μόνο τις δουλειές του σπιτιού. Να δέχονται ακόμη και την κακοποίηση, χωρίς να διαμαρτύρονται. Δεν μπορούσαν να μορφωθούν και να σπουδάσουν σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Όσες γυναίκες δούλευαν, δεν τις αντιμετώπιζαν με σεβασμό και οι αμοιβές τους δεν ήταν ίδιες με εκείνες των ανδρών συναδέλφων τους κι ας δούλευαν κάτω από άθλιες συνθήκες. Δεν είχαν δικαίωμα ασφάλισης και νοσοκομειακής περίθαλψης.
   Σήμερα, ευτυχώς, όλα αυτά αποτελούν παρελθόν. Οι γυναίκες ψηφίζουν κι έχουν δικαίωμα να παρακολουθούν όλες τις βαθμίδες μόρφωσης, να ασκούν τα ίδια επαγγέλματα με τους άνδρες , να αμείβονται το ίδιο και να καταξιώνονται επαγγελματικά. Ασφαλίζονται, ο νόμος προστατεύει τις εγκύους και τις εργαζόμενες μητέρες με διάφορες παροχές κι επιδόματα. Όμως και οι άνδρες έχουν κάποια δικαιώματα. Για παράδειγμα πρέπει να παίρνουν επιδόματα για τα παιδιά τους. Επίσης να παίρνουν άδειες από τη δουλειά τους για να μπορούν να ασχοληθούν με τη φροντίδα των παιδιών τους.
   Γυναίκες και άνδρες έχουν έναν καθορισμένο κοινωνικό ρόλο. Όμως δε πρέπει να κάνουμε διακρίσεις λόγω φύλου. Άνδρες και γυναίκες πρέπει να συνυπάρχουν αρμονικά και να συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο.

σελ.97 ασκ.2
πρόταση 1-Γ / 2-Α / 3-Α+Γ / 4-Γ / 5-Α+Γ / 6-Α

Κεφ.4
σελ.98 ασκ.2
αγοράζουμε: κόκα - κόλα / φρούτα / γάλα / περιοδικά
κοστίζουν: 60λ   /      50λ  /     1,20Ε     /    30λ
να τα αντικαταστήσουμε: χυμό / - / - / βιβλίο

Κεφ.5
σ.100 ασκ.2γ
    Μου αρέσει η διαφήμιση με το Vie. Είναι ένας συμπυκνωμένος χυμός. Η κυρία που το διαφημίζει είναι ψηλή και όμορφη. Βρίσκεται σε έναν κήπο και κρατώντας το μικρό μπουκάλι, λέει ότι πρέπει να το πίνουμε καθημερινά, γιατί «ξεχειλίζει από φρούτα και λαχανικά»
   Η διαφήμιση θέλει να μας κάνει να αγοράσουμε αυτόν το χυμό και να μας κάνει να πιστέψουμε ότι θα γίνουμε κι εμείς όμορφοι κι ευτυχισμένοι, όπως η κυρία της διαφήμισης.
   Μου αρέσει επίσης η διαφήμιση με το φρέσκο γάλα Δέλτα. Στη διαφήμιση, ένα μικρό μοσχαράκι ακολουθεί το φορτηγό που κουβαλάει τι εν λόγο γάλα. Η διαφήμιση θέλει να μας δείξει πόσο αγνό και φρέσκο είναι αυτό το γάλα. Δεν υπάρχει διάλογος παρά μόνο μια ωραία μουσική.

σελ.100 ασκ.3
θέλουμε: γάλα / βιβλίο / νερό
γιατί: γιατί μεγαλώνει τα παιδιά / γιατί μαθαίνουμε γράμματα / γιατί όταν το πίνουμε ξεδιψάμε

ΕΝΟΤΗΤΑ 7
Κεφ.1
σελ.104 ασκ.2
εργασία δασκάλου: Γράφω έξι προτάσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις του λεξιλογίου

  • Εμείς οι άνθρωποι έχουμε πολλές ανάγκες.
  • Τα αγαθά που χρειαζόμαστε για να ζήσουμε, τα εξασφαλίζουμε με την αμοιβή που παίρνουμε από την εργασία μας. 
  • Δε χρειαζόμαστε, όμως, όλα τα προϊόντα που αγοράζουμε.
  • Οι διαφημίσεις μας κάνουν να θέλουμε να καταναλώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα.
  • Επάνω σε κάθε συσκευασία υπάρχουν ετικέτες που μας δίνουν πληροφορίες για το προϊόν που αγοράσαμε.
  • Με τις ετικέτες μαθαίνουμε την ημερομηνία παραγωγής, την ημερομηνία λήξης, τη χώρα προέλευσης, την τιμή και πολλές άλλες πληροφορίες για ένα προϊόν. 
σελ.105
...θέατρο, αγάλματα, τοιχογραφίες... γέφυρα Ρίου - Αντιρίου, Παρθενώνας, Εγνατία οδός ... Ολυμπιακοί αγώνες , Παραολυμπιακοί.
... έθιμα όπως τραγούδια , χοροί , παιχνίδια , κουζίνα , φορεσιές
... συμπεριφερόμαστε όπως: συγγένεια, φιλία, αγάπη, σεβασμός, φροντίδα

σελ.110
Οι αρχαίοι Έλληνες συζητούσαν και αποφάσιζαν όλοι μαζί για τα ζητήματα της πόλης τους με δημοκρατικό τρόπο. Έχτιζαν ναούς, έφτιαχναν αγάλματα, αγγεία κ.α.
...μοιάζουν γιατί κι εμείς μορφωνόμαστε , γυμναζόμαστε , παίρνουμε αποφάσεις με δημοκρατικό τρόπο κ.α.
...διαφέρουν στο ντύσιμο , επίσης άνδρες και γυναίκες σήμερα έχουμε τα ίδια δικαιώματα, πιστεύουμε σε διαφορετική θρησκεία
...συμπέρασμα: ότι κατασκεύασαν σπουδαία έργα , ήταν ανεπτυγμένοι στις τέχνες και τα γράμματα επειδή είχαν δημοκρατικό πολίτευμα.

Κεφ.2
σελ.113 ασκ.2
γράφει τι κείμενο και τα τραγούδια ενός έργου: θεατρικός συγγραφέας, μουσικός
δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς: σκηνοθέτης
κατασκευάζει τα σκηνικά: σκηνογράφος
κατασκευάζει τα κοστούμια: ενδυματολόγος

 σ.114 ασκ.3
γ)Οι διαφορές ανάμεσα στο θέατρο και την τηλεόραση.

Οι σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στο θέατρο και την τηλεόραση είναι οι παρακάτω: Στο θέατρο η υπόθεση διαδραματίζεται στη σκηνή. Εκεί εμφανίζονται οι ηθοποιοί. Αν χρειαστεί γίνεται αλλαγή του σκηνικού. Στην τηλεόραση, σε μια ταινία, βλέπουμε πολλές και διάφορες σκηνές, γυρισμένες σε πολλές και διάφορες τοποθεσίες. (εσωτερικές, εξωτερικές σκηνές). Στο θέατρο, οι θεατές κάθονται σε καθίσματα χαμηλότερα από τη σκηνή ή σε καθίσματα που βρίσκονται σε ψηλότερα σημεία.(εξώστες) Αντίθετα οι θεατές κάθονται στον καναπέ του σπιτιού τους. Στο θέατρο παρακολουθούμε ένα μόνο θεατρικό έργο. Στην τηλεόραση επιλέγουμε ανάμεσα σε πολλά κανάλια και σε μεγάλη ποικιλία προγραμμάτων.(ταινίες, αθλητικά, ειδήσεις, ντοκιμαντέρ κ.α.) Στο θέατρο οι θεατές μπορούν να επικοινωνήσουν άμεσα με τους ηθοποιούς, χειροκροτώντας τους. Μπορούν επίσης να συναντήσουν τους αγαπημένους τους ηθοποιούς στα καμαρίνια τους και να τους συγχαρούν για τη δουλειά τους, να τους γνωρίσουν, ακόμη και να πάρουν αυτόγραφο .Στην τηλεόραση δεν μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Στο θέατρο οι ηθοποιοί δεν έχουν περιθώριο να κάνουν λάθη, γιατί οι θεατές παρακολουθούν ζωντανά το έργο. Στην τηλεόραση, μια σκηνή μπορεί να γυριστεί πολλές φορές. Στο θέατρο πρέπει να πάμε εκεί για να δούμε το έργο και να πληρώσουμε εισιτήριο. Στην τηλεόραση δε χρειάζεται να μετακινηθούμε, ούτε να πληρώσουμε εισιτήριο για τα προγράμματα που παρακολουθούμε.

Κεφ.3
σελ.116 ασκ.1
6, 5, 7, 3, 2, 4, 1


 σ.116 ασκ.3
β)Τα σπίτια χτίζονταν σχεδόν με τον ίδιο τρόπο για πολλούς αιώνες. Πώς χτίζονταν στον τόπο μας;

   Στους ορεινούς και ημιορεινούς τόπους της Ελλάδας συναντούμε αξιόλογους παραδοσιακούς οικισμούς, με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον που εξελίχθηκαν κατά τη διάρκεια των αιώνων. Οι οικισμοί αυτοί είναι προσαρμοσμένοι στις κλιματολογικές συνθήκες της κάθε περιοχής, στη μορφολογία του εδάφους, στα υπάρχοντα υλικά κατασκευής του τόπου και στις ασχολίες των κατοίκων. Το αγροτόσπιτο ή καπνόσπιτο μας βοηθάει να γνωρίσουμε τις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων της υπαίθρου. Τα αγροτόσπιτα είχαν βοηθητικούς χώρους όπως οι στάβλοι, οι αποθήκες, το πλυσταριό, ο φούρνος. Οι βοηθητικοί χώροι βρίσκονταν μέσα στην αυλή του σπιτιού, το οποίο περιστοιχιζόταν από ψηλό μαντρότοιχο. Τα έπιπλα που είχαν ήταν απλά και λυτά, φτιαγμένα τις περισσότερες φορές από τους ιδιοκτήτες: ξύλινες εντοιχισμένες ντουλάπες, ξύλινα ράφια για την τοποθέτηση σκευών, το «σεντούκι» (μπαούλο), ο «σοφράς» (χαμηλό τραπέζι φαγητού). Οι καναπέδες ήταν στρωμένοι με πολύχρωμα, υφαντά, μάλλινα κιλίμια.
   Εκτός από τα αγροτικά σπίτια υπήρχαν και τα αρχοντικά, κατοικίες εύπορων οικογενειών. Αυτά ήταν μεγαλύτερα, με καλύτερη κατασκευή. Διέθεταν πλούσια διακόσμηση στα ταβάνια και στους τοίχους. Στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική, εκτός από τις γεωγραφικές, κοινωνικές, οικονομικές και εθνικές συνθήκες, σημαντικό ρόλο παίζουν οι μάστοροι, οι οποίοι μάθαιναν την τέχνη τους από παλαιότερους τεχνίτες. Τα οικοδομικά υλικά που χρησιμοποιούσαν είναι το ξύλο και η πέτρα. Ξύλινα είναι τα κουφώματα, τα δάπεδα, οι οροφές, οι εξώστες, η στέγη. Η στέγη καλύπτεται συνήθως με βυζαντινά κεραμίδια. Τα παράθυρα και οι πόρτες δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη επεξεργασία.

Κεφ.5
σελ.123 ασκ.1
Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι ο άνθρωπος πρέπει να ασκεί το μυαλό και το σώμα του. Πώς το πετύχαιναν αυτό;

Οι αρχαίοι Έλληνες ασκούσαν καθημερινά το σώμα τους κάνοντας γυμναστική. Τα μυαλό τους το ασκούσαν μαθαίνοντας γραφή, ανάγνωση, μαθηματικά φιλοσοφία, μουσική. Επίσης, όπως μάθαμε στο προηγούμενο μάθημα, παρακολουθούσαν συχνά θεατρικές παραστάσεις.

σελ.123 ασκ.2
ΕΡ: Διαβάζουμε τους στοίχους του Πίνδαρου. Οι αγώνες βοηθούσαν ώστε οι Έλληνες να νοιώσουν ενωμένοι. Ήταν πολύ σημαντική εκδήλωση. Πώς το ερμηνεύουμε αυτό; Είναι το ίδιο σήμερα;

ΑΠ:Οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαία Ελλάδα ήταν πολύ σημαντική εκδήλωση. Το ίδιο ισχύει και σήμερα. Όλοι οι λαοί αδερφωμένοι, στέλνουν τους αθλητές τους στους αγώνες για να κερδίσει ο καλύτερος.

σελ.124 ασκ.3
ΕΡ:Ποια αγωνίσματα γίνονται στους σύγχρονους Ολυμπιακούς αγώνες και ποιο μας αρέσει περισσότερο;

ΑΠ:Μερικά από τα αγωνίσματα των Ολυμπιακών αγώνων είναι: τοξοβολία, υγρός στίβος, στίβος, καλαθοσφαίριση, μπέιζμπολ, ποδηλασία, ιππασία, ξιφασκία, ποδόσφαιρο, χόκεϋ, τζούντο, κωπηλασία, ιστιοπλοΐα, σκοποβολή, ταε κβον ντο, βόλεϋ, άρση βαρών, πάλη κ.α.
Εμένα μου αρέσει το Ταε κβον ντο και ασχολούμε με αυτό το άθλημα.

σελ.124 ασκ.4
ΕΡ:Πώς τιμάμε σήμερα τους ολυμπιονίκες;

ΑΠ:Με χρηματικά βραβεία, με διορισμούς στα σώματα ασφαλείας ως αξιωματικοί, δέχονται συγχαριτήρια από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, δίνουμε το όνομά τους σε πλοία, δρόμους, στάδια, πλατείες κτλ.

σελ.124 ασκ.6
ΕΡ: Τι συμβολίζουν οι πέντε κύκλοι;

ΑΠ:Οι πέντε κύκλοι συμβολίζουν τις πέντε ηπείρους που κατοικούνται:
Ο γαλάζιος κύκλος: Ευρώπη, ο κίτρινος κύκλος: Ασία, ο μαύρος κύκλος: Αφρική, ο πράσινος κύκλος: Ωκεανία, ο κόκκινος κύκλος: Αμερική

σελ.125 ασκ.9β
ΕΡ:Ποιες χρονιές δεν έγιναν Ολυμπιακοί αγώνες και γιατί;

ΑΠ:Οι Ολυμπιακοί αγώνες δεν έγιναν το 1916 λόγω του Ά Παγκοσμίου πολέμου και το 1940 και 1944 λόγω του Παγκοσμίου πολέμου.

σελ.129, άσκηση δασκάλου
Να γράψετε για ένα άθλημα και τους κανονισμούς του

Η πυγμαχία και οι κανονισμοί της

   Οι ρίζες της πυγμαχίας βρίσκονται στην αρχαία Ελλάδα. Οι κανονισμοί διαχωρίζουν την Πυγμαχία από την επαγγελματική Πυγμαχία και το Κάτς. Το Μποξ εμφανίστηκε στην Αγγλία τον 18ο αιώνα και οι πρώτοι κανονισμοί τέθηκαν από τον μαρκήσιο του Κουίνσμπερι. Η πυγμαχία πήρε μέρος για πρώτη φορά στου Ολυμπιακούς αγώνες του Σεντ Λιούις το 1904. Είναι το μοναδικό άθλημα που συμμετέχουν ερασιτέχνες και όχι επαγγελματίες αθλητές. Οι πυγμάχοι πρέπει να είναι μεγαλύτεροι των 17 ετών και μικρότεροι των 34 ετών. Η πυγμαχία γυναικών δεν έχει ενταχθεί ακόμη στους Ολυμπιακούς αγώνες. Οι πυγμάχοι φορούν σορτς και φανέλα. Το χρώμα της φανέλας μπορεί να είναι κόκκινο ή μπλε, ανάλογα με το χρώμα της γωνίας στην οποία έχει κληρωθεί ο πυγμάχος.
   Η εξάρτηση των πυγμάχων είναι η εξής: γάντια, παπούτσια, προστατευτικό κράνος, μασέλα. Ο αγώνας διεξάγεται στο ρινγκ, έναν τετράγωνο χώρο οριοθετημένο. Το δάπεδο είναι στρωμένο με μαλακό υλικό. Σε έναν αγώνα πυγμαχίας υπάρχουν ένας διαιτητής, 5 κριτές και 1 χρονομέτρης.

ΕΝΟΤΗΤΑ 8 
Κεφ.1
σελ.133 ασκ.2
αριθμοί: 12345 6789 10 11 12 13 14 15
λύση του κώδικα: Είμαι χαρούμενος

σελ.134 ασκ.5
συμπληρώνουμε: λύπη, αγάπη, οργή

σελ.135 ασκ.7
νοσοκομείο, ανακύκλωση, φανάρι, απαγορεύεται το κάπνισμα

Κεφ.2
σελ.138 ασκ.5
Οι άμφρωποι 3πικοιμωμάνε καφηνεριμα

Κεφ.3
σελ.140 ασκ.2
4, 1, 3, 5, 2

2 σχόλια:

Γιώργος Τραϊκούδης είπε...

πολύ καλό. Ευχαριστώ !

Unknown είπε...

Συγχαρητήρια πολύ καλή δουλειά!!!!